در تلاش برای افزایش اتصال و بهبود حمل و نقل در بخش های کلیدی، راه آهن هند توسعه چندین خط ریلی جدید را اعلام کرده است که هم برای مسافران و هم برای صنایع مفید خواهد بود. این خطوط جدید که 375 کیلومتر امتداد دارند، مناطقی در ماهاراشترا، مادهیا پرادش و اوتار پرادش را پوشش خواهند داد و دسترسی بهتری به مکانهای مذهبی و مراکز اقتصادی مهم ارائه میدهند. هدف پروژه های جدید تسهیل جریان کالا و مسافر و در عین حال کمک به اهداف زیست محیطی هند است.
گسترش اتصال ریلی در سراسر مناطق کلیدی
دولت هند، پس از تصویب کابینه، سه پروژه بزرگ راه آهن را راه اندازی کرده است که چندین منطقه را در سه ایالت به هم متصل می کند: ماهاراشترا، مادهیا پرادش و اوتار پرادش. اینها شامل خط چهارم جالگان-ماند (160 کیلومتر)، خط سوم و چهارم بوساوال-خندوا (131 کیلومتر) و خط سوم پرایاگراج (ایراداتگانج) – مانیک پور (84 کیلومتر) است. مجموع مجموع این پروژه ها به 375 کیلومتر می رسد که شبکه ریلی در منطقه را به میزان زیادی بهبود می بخشد. انتظار میرود این خطوط جدید ازدحام در مسیر شلوغ بمبئی-پرایاگراج را که مدتها یک راهرو حیاتی برای مسافران و بار بوده است، کاهش دهند.
افزایش دسترسی به گردشگری مذهبی
یکی از مزایای قابل توجه این خطوط ریلی جدید، رونق گردشگری مذهبی است. هند مقاصد مقدس متعددی را در خود جای داده است و این مسیرهای جدید بازدید از برخی از معروف ترین Jyotirlingas و سایر معابد مورد احترام را برای زائران آسان تر می کند. مقاصد کلیدی مانند Trimbakeshwar در Nashik، Omkareshwar در Khandwa، و Kashi Vishwanath در Varanasi برای جانبازان قابل دسترستر خواهند بود و زمان سفر را کاهش میدهند و راحتی را افزایش میدهند. اتصال جدید همچنین دسترسی به دیگر بناهای مذهبی در پرایاگراج، چیتراکوت، گایا و شیردی را افزایش می دهد.
همچنین انتظار میرود دسترسی ریلی بهبودیافته از حرکت قطارهای مسافری اضافی در مسیر بمبئی-پرایاگراج-وارناسی که یک کریدور سفری حیاتی برای زائران است، پشتیبانی کند. علاوه بر سفر معنوی، مسافران اکنون می توانند از دیگر جاذبه های گردشگری نمادین، از جمله معابد خواجوراهو در فهرست میراث جهانی یونسکو، غارهای آجانتا و الورا، و چندین قلعه و پناهگاه حیات وحش مانند قلعه دواگیری، قلعه اسیرگره و پناهگاه حیات وحش یاوال.
حمایت از کشاورزی و صنعت
این خطوط ریلی جدید نه تنها برای گردشگری مذهبی بلکه برای بخشهای کشاورزی و صنعتی هند نیز مهم هستند. هدف راه آهن هند با مسیرهای جدید، تسهیل جابجایی کالاهایی مانند محصولات کشاورزی، کود، زغال سنگ، فولاد و سیمان است. انتظار میرود این مسیرها سالانه 51 میلیون تن بار اضافی را حمل کنند که زنجیره تامین این صنایع را تا حد زیادی تقویت میکند.
برای بخش کشاورزی، اتصال بهبود یافته به این معنی است که کشاورزان می توانند محصولات خود را با کارآمدی بیشتری به بازارهای سراسر کشور حمل کنند و تاخیرها را کاهش داده و کالاهای تازه تری را تضمین کنند. به همین ترتیب، صنایعی مانند زغال سنگ، فولاد و سیمان از حمل و نقل سریعتر بهره مند خواهند شد که می تواند به افزایش بهره وری و کاهش هزینه های لجستیکی کمک کند. گسترش این مسیرهای ریلی در زمانی اتفاق میافتد که اقتصاد هند به دنبال سادهسازی و مدرنسازی زیرساختهای خود برای ارائه خدمات بهتر به تجارت داخلی و جهانی است.
اثرات زیست محیطی و اهداف پایداری
علاوه بر مزایای اقتصادی و اجتماعی، انتظار میرود که ساخت این خطوط ریلی جدید کمک قابل توجهی به تلاشهای پایداری زیستمحیطی کند. بر اساس برآوردها، مسیرهای جدید سالانه حدود 15 کرور لیتر گازوئیل صرفه جویی خواهند کرد. این کاهش مصرف گازوئیل نه تنها هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد، بلکه انتشار CO2 را تا 271 کرور کیلوگرم کاهش می دهد که معادل کاشت 11 کرور درخت است.
این مزایای زیستمحیطی با اهداف پایداری گستردهتر هند، که بر کاهش ردپای کربن این کشور و ترویج روشهای حملونقل سازگار با محیطزیست تمرکز دارد، همسو است. انتظار می رود تغییر به سمت حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای و هوایی، هزینه های لجستیک را کاهش دهد و اقتصاد را رقابتی تر کند و در عین حال به تعهد کشور به اقدامات اقلیمی کمک کند.
تاثیر اقتصادی و اجتماعی
پیشبینی میشود که پروژههای ریلی جدید تأثیر گستردهای بر جوامع محلی و صنایع در مناطقی که به هم متصل میشوند، داشته باشد. در مجموع، حدود 1319 روستا و جمعیتی حدود 38 هزار نفر از شبکه ریلی توسعه یافته بهره مند خواهند شد. این مناطق دسترسی بهتر به کالاها، خدمات و گردشگری را تجربه خواهند کرد که به رشد اقتصادی و ایجاد شغل کمک خواهد کرد.
به طور خاص، خطوط ریلی جدید از شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) پشتیبانی میکند که بخش قابل توجهی از اقتصاد هند را تشکیل میدهند. اتصال پیشرفته و گزینه های حمل و نقل کارآمدتر می تواند به فرصت های تجاری بهتر برای SME ها، به ویژه آنهایی که در مناطق روستایی هستند، منجر شود. علاوه بر این، گسترش شبکه ریلی احتمالاً به ادغام این مناطق به طور مؤثرتر در اقتصاد بزرگتر هند کمک می کند.
منبع:travelandtourworld