اگر شما هم جزو آن دسته از آدمهایی هستید که عاشق عطر و طعم بینظیر قهوه عربی هستید، باید بنشینید چون خبر خوبی نیست. به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، خشکسالیهای پیاپی و افزایش بیسابقه دما در مناطق کوهستانی یمن، باعث شده تا بیش از ۴۰ درصد از درختان قهوه عربی در این منطقه از بین بروند. قهوه عربی که به «نجیبزاده قهوهها» معروف است و قیمت هر کیلوی آن گاهی به چند صد دلار هم میرسد، فقط در ارتفاعات خاصی از شبه جزیره عربستان رشد میکند.
کشاورزان یمنی به خبرنگاران گفتند که دیگر خبری از آن مههای خنک صبحگاهی که رطوبت لازم را به دانههای قهوه میرساند، نیست. در عوض، موجهای گرما و طوفانهای شن، برگ درختان را خشک کرده و باردهی را به شدت کاهش داده است. «عبدالله احمد»، یک کشاورز ۶۰ ساله که سه نسل از خانوادهاش به کشت قهوه مشغول بودهاند، در مصاحبه با الجزیره گفت: «پدرم به من یاد داد که قهوه مثل بچه است، باید به آن محبت کرد. اما حالا زمین دارد من را پس میزند. دانهها قبل از رسیدن میریزند.»
چندین شرکت بزرگ قهوهسازی اروپایی و آمریکایی وعده دادهاند که صندوقی برای نجات قهوه عربی تأسیس کنند. اما به نظر می رسد که هیچ پولی نمی تواند جلوی تغییرات اقلیمی را بگیرد. اگر روند کنونی ادامه پیدا کند، شاید ده سال دیگر، قهوه عربی فقط یک افسانه در کتابهای تاریخ باشد و جوانان نسل آینده هرگز طعم واقعی آن را نچشند. بنابراین دفعه بعد که یک فنجان قهوه عربی نوشیدند، قدرش را بیشتر بدانید.